Cara Rendam Sotong Kering

Cara Rendam Sotong Kering. Jemur kulit durianhingga kering dan kemudian tumbuk atau kisar hingga menjadi serbuk. Sotong kering direndam dengan air abu dan air paip dalam nisbah 1.

RESEPI SAMBAL SOTONG KEMBANG BERKACANG PUSTAKA RESEPIRESEPI SAMBAL SOTONG KEMBANG BERKACANG PUSTAKA RESEPI
RESEPI SAMBAL SOTONG KEMBANG BERKACANG PUSTAKA RESEPI from pustakaresepi.blogspot.com

Bancuh dulu soda tu dengan air paip, baru masukkan sotong kering, kena menutupi semua sotong. Apa² pun,yg nie pertama kali saya buat sotong ke. Dgn nasi tak lemak pn sdp.

Cara Nak Menyediakan Sotong Kembang Bermula Dengan Membasuh Dahulu Sotong Kering Dengan Air Yang Bersih, Yang Terbaik Di Basuh 3 Kali.

Sotong kering bersaiz besar kini mencecah lebih rm 45.00 sekilogram tetapi lazimnya sotong kering yang kecil dan nipis boleh digunakan untuk dipilih bagi penjimatan kos. Dengan menggunakan cara ini, air rendaman sotong kurang berlenfir & berbuih. Kemudian kita sediakan air untuk merendam sotong tersebut dengan nisbah 1 air abu dan 10 air bersih (1:10).

Lepas Tu Bubuh Air Dan Ubat Sotong Akan Cair Dengan Sendiri Dan Biarkan Air Menutupi Sotong Tadi.

2 sudu kecil pes asam jawa. Ya lah, mana lengkap hidangan tengahari kalau sekadar lauk gulai kepala ikan kerisi jer di sini, mesti ada lauk lain yang jenis kering dan sayuran.bila dah confirm jer nak masak sambal tumis, saya mula menyediakan bahan bahannya. Sedap & baunyer pun mantop.

Baca Juga :   Cara Refund Lazada

Nama Sotong Ni Sebenarnya Sotong Cumit.

Alahai sedapnya sambal sotong kering! Ada terbaca gak kata guna soda bicarbonate, akak pun cubalah 2 minggu lepas. Tertunailah hasrat di hati petua cara untuk melembutkan sotong kering.

Sotong Tutok Hidangan Spesial Bulan Ramadan Di Sarawak Borneodihati Org Laman Socialtainment Borneoborneodihati Org Laman Socialtainment Borneo.

Petua melembutkan sotong kering 2. Pastikan abu chang tu larut dalam air. #7 rendam dalam air yang.

Ubatnya Bewarna Putih Seperti Dalam Gambar.

Esok pg sebelum masak, br dibasuh & dipotong kecik (nasib percubaan pertama aku berjaya, yesss!!!) sambal sotong kering Byk cara & tip2 tuk rendam sotong tu, tp aku simpulkan kat sini (cara aku laaa), rendam jer sekor2 sotong kering tu (jgn potong lg) dlm air dan letak secubit soda bikarbonat dlm air tu selama semalaman. Akak pun cuba rendam 1 sudu besar soda 5 keping sotong kering dan air paip.